• sv
    • en
    • de
    • nb
    • fr

World Sleep Day 16/3 2018

16 mars, 2018 Nyheter

Idag firar vi World Sleep Day! Detta vill vi uppmärksamma med 10 tips som kan hjälpa dig att sova bättre.

10 tips för goda sömnrutiner

1. Ha en fast tid för läggning och uppvaknande.

2. Om du sover på dagen, sov inte längre än 45 minuter.

3. Undvik överdriven alkoholintag 4 timmar före sänggåendet och rök inte.

4. Undvik koffein 6 timmar före sänggåendet. Detta inkluderar kaffe, te, läsk t ex cola samt choklad.

5. Undvik tung, kryddig eller söt mat 4 timmar före sänggåendet. Ett litet mellanmål före sängen är ok.

6. Träna regelbundet, men inte precis före sänggående.

7. Sov med ett tyngdtäcke för att lättare slappna av och komma till ro

8. Hitta en bekväm och sval temperatur i sovrummet och håll rummet väl ventilerat.

9. Blockera allt distraherande ljud och eliminera så mycket ljus som möjligt.

10. Reservera sängen för sömn. Använd inte sängen som ett kontor, arbetsrum eller rekreationsrum.

För mer information om hur du kan sova gott med hjälp våra tyngdtäcken, klicka här.

#worldsleepday
@_WorldSleep